Romi su i dalje jedna od
najmarginalizovanijih zajednica u Evropi — i Rusiji. Ali 1930-ih godina, SSSR
je razmatrao stvaranje njihove sopstvene republike za Rome.
Romi su dugo bili prezreni kao
tvrdoglavo marginalizovan narod, postojani u svojoj navodnoj odbijenici da se
asimiluju i preuzmu dužnosti modernog građanstva. Takođe, Romi su bili
prezirani, sažaljevani i odbacivani od strane modernih nacionalnih država kao
narod bez domovine. U dvadesetom veku, nacistički genocid je rezultirao
ubistvom otprilike jedne četvrtine od približno milion Roma u Evropi. Danas se
takozvano "romsko pitanje" u Evropi i dalje postavlja kao potreba za
rešavanjem "problema" samih Roma; premalo kreatora politika zapravo
nastoji da reši strukturalne i socio-kulturne nejednakosti koje su generacijama
marginalizovale Rome.
Evropski kreatori politika su
više puta uskraćivali Romima pravo na pripadnost, iseljavajući Rome iz njihovih
sela, gradova i nacionalnih država. Godine 2013. jedan francuski zvaničnik je
bez stida insistirao da se romski migranti moraju "vratiti u svoju
domovinu." Uporne antiromske stavove u Evropi i dalje negativno utiču na
živote Roma u obliku rasističkog nasilja, uskraćivanja obrazovanja, isključenja
sa tržišta rada i drugih kršenja ljudskih prava.
"Romsko pitanje" u
Evropi i dalje se postavlja kao potreba za rešavanjem "problema"
samih Roma.
Proučavanje raznovrsnih istorija
Roma u Evropi pomaže nam da razumemo korene današnjeg takozvanog "romskog
pitanja." Takođe nam može pomoći da sagledamo istorijske alternative. Na
primer, istorija Roma u ranom Sovjetskom Savezu naglašava vladin pristup
usmeren ka integraciji Roma kao ravnopravnih građana. Tridesetih godina 20.
veka čak je postojao Staljinov pokušaj da se stvori sovjetska domovina za Rome,
koji su u sovjetskoj terminologiji bili poznati kao Cigani. Stotine romskih
građana su lobirale kod Moskve za sovjetsku cigansku domovinu kao ključ njihove
integracije u sovjetski ekonomski, društveni i kulturni život. Sve to nije bila
prazna priča. Godine 1936. predsednik Sovjeta nacionalnosti je proslavljao
predstojeće stvaranje Autonomne ciganske sovjetske socijalističke republike.
Sovjetski Savez nikada nije
stvorio Autonomnu cigansku sovjetsku socijalističku republiku. Niti je ponudio
Romima autonomnu cigansku oblast – manju, ali ipak značajnu teritorijalnu
nagradu iz bogate lepeze sovjetskih administrativnih opcija za etničke manjine.
Ipak, malo poznata istorija sovjetske ciganske domovine koja nikada nije
postojala otkriva mnogo o ranim sovjetskim pristupima upravljanju etničkom
raznolikošću u SSSR-u i integraciji Roma.
Kao takva, predstavlja viziju
romske građanske pripadnosti i domovine daleko različitu od onih koje se obično
sreću u prošlosti i sadašnjosti Evrope.
Oblikovanje nacije
Boljševici su nastojali da
preoblikuju život na Zemlji. Međutim, prvo su morali početi preoblikovanjem
života na sovjetskoj teritoriji. Siromaštvo, geopolitička izolacija i surove
realnosti potrebe da izgrade socijalističku ekonomiju iz ruševina bili su samo
neki od izazova s kojima su se Boljševici suočavali u svojoj potrazi za
socijalističkom modernošću.
Postojao je i srodni izazov
transformisanja populacije koju su Boljševici smatrali duboko kulturno
zaostalom. Kao preduslov za postizanje socijalističke modernosti, „zaostala“
populacija SSSR-a morala je biti transformisana u nove sovjetske ljude koji bi,
po definiciji, bili pismeni, zdravi, kulturni i posvećeni izgradnji
socijalizma.
Iz boljševističke perspektive,
većina etničkih manjina u SSSR-u je znatno komplikovala ovu viziju. To je zato
što su Boljševici smatrali da je velika većina etničkih manjina u SSSR-u
ozbiljno zaostala na zadnjem delu marksističke vremenske linije istorijskog
razvoja. Potlačeni od strane careva koji su ih eksploatisali u interesu
etničkog ruskog napretka, neruski narodi SSSR-a su morali dobiti posebne
smernice i dodatne resurse od sovjetske države kako bi ubrzali svoj put ka
socijalističkoj modernosti.
Ispunjeni socijalističkim
sadržajem, ovi nacionalni oblici bi navikavali etničke manjine na sovjetski
način života. Na ovaj način bi nacionalno pozorište, kao i nacionalna
teritorija urezana u sovjetski administrativni prostor, omogućilo građanima
manjina da napreduju kulturno. Drugim rečima, nacionalnost unutar nadnacionalne
sovjetske države bi služila za integraciju Roma i drugih građana manjina u
sovjetsku kulturu i socijalističku ekonomiju.
Crveni Romi
Sovjetski popis iz 1926. godine
je zabeležio populaciju Roma od 61.234 – podatak koji je tada prepoznat kao nepotpun
zbog nemogućnosti preciznog evidentiranja nomadskih Roma. Uprkos njihovoj
relativno maloj populaciji, Romi su zauzimali nesrazmerno veliko mesto u
sovjetskoj mašti. U očima Boljševika, Romi su ugrožavali socijalističku
modernost kao specifična etnička pretnja.
U očima Boljševika, Romi su
ugrožavali socijalističku modernost kao specifična etnička pretnja. Ne samo da
su lutali – lutali su besciljno.
Sovjetski zvaničnici odgovorni za
rešavanje „problema“ romskog nomadizma bili su zastrašeni prividnom veličinom
zadatka. Međutim, politika nacionalnosti im je pružila gotovo rešenje: dati
„zaostalima Romima“ teritoriju na kojoj bi se mogli naseliti i započeti
produktivan poljoprivredni život. „Nacionalni oblik“ teritorije bi nametnuo
„socijalistički sadržaj“ sedentarne, socijalističke poljoprivrede i
svakodnevnog života sovjetskih kulturnih vrednosti. Idealno, teritorijalizacija
bi značila sedentarizaciju kao i ekonomsku i kulturnu integraciju. Na ovaj
način, Romi bi postali novi sovjetski Romi.
Rani sovjetski napori da
sedentarizuju i učine produktivnim pretpostavljene romske nomade započeli su
naporima da ih nasele na kolektivne farme.
Krajem 1920-ih i početkom
1930-ih, osnovano je čak pedeset romskih kolektivnih farmi širom sovjetskog
prostora. Retke uspešne farme među njima su bile one koje su osnovali
sedentarni Romi čije su porodice već generacijama obrađivale zemlju – čiji je
sedentarni život započeo mnogo pre nego što su Boljševici pokušali nasilno da
transformišu poljoprivredu, a kamoli da nasele romske nomade. Dok su mnoge
romske kolektivne farme propale gotovo jednako brzo kao što su i osnovane,
stotine nekada nomadskih romskih porodica su se, do 1933. godine, našle
naseljene na karakteristično oronulim kolektivnim farmama koje su bile
raštrkane od Ukrajine do Sibira, od Severnog Kavkaza do Centralne Azije.
Iako su ih birokrate u Moskvi
generalno smatrale neuspesima, ove kolektivne farme su već pokazivale neke
znakove uspeha. Naime, romske kolektivne farme su integrisale svoje stanovnike
u žalostan poljoprivredni sektor socijalističke ekonomije i sovjetske kulture.
Romski kolektivni zemljoradnici
su brzo naučili da je politika nacionalnosti potencijalno produktivan okvir za
postavljanje zahteva prema državi. Oni su savladali logiku politike nacionalnosti
i ubrzo počeli tečno da upućuju molbe Moskvi – tražeći više državnih resursa i
pozivajući se na svoju pripisanu etničku zaostalost.
Romski kolektivni zemljoradnici
su počeli – zajedno sa urbanim romskim aktivistima – da lobiraju za osnivanje
posebne romske teritorije unutar Sovjetskog Saveza.
Samo sovjetska romska domovina,
tvrdili su, omogućila bi uspešnu transformaciju "zaostalih Cigana" u
nove sovjetske Rome.
Romsko lobiranje za sovjetsku
romsku domovinu sudbonosno se poklopilo sa sovjetskim pokušajem da se uspostavi
lažni Sion za sovjetske Jevreje. Poznata kao Birobidžan, formalno osnovana
1934. godine, daleka Jevrejska autonomna oblast Sovjetskog Saveza ponudila je
Romima mogući model na osnovu kojeg bi mogli zasnovati svoju autonomnu romsku
teritoriju unutar Sovjetskog Saveza.
Međutim, državni napori da se
stvori sovjetska romska domovina takođe su proistekli iz obnovljenog
birokratskog fokusa na borbu protiv nomadizma širom Sovjetskog Saveza. Zvaničnici
u Komesarijatu za poljoprivredu i Sovjetu nacionalnosti su 1935. godine počeli
da sarađuju u izradi planova za osnivanje autonomne romske oblasti, gde bi,
kako se verovalo, mogućnosti za racionalno trošenje resursa na transformaciju
nomadske romske populacije SSSR-a mogle biti najefikasnije ostvarene. Osnovana
je posebna komisija za pronalaženje odgovarajuće teritorije unutar SSSR-a koja
bi mogla biti preobražena u autonomnu romsku oblast.
Komisija je stupila u kontakt sa
kolegama iz različitih sovjetskih regiona kako bi se raspitala o pogodnosti
uspostavljanja autonomne romske oblasti unutar njihovih administrativnih
granica. Posebno su dobili pozitivne odgovore od zvaničnika iz Gorkovske
oblasti (sadašnja Nižnji Novgorodska oblast) i Zapadnog Sibira. Ubrzo su
usledile istraživačke ekspedicije u ove regione i birokratski izveštaji.
Romi su ubrzo počeli da upućuju molbe Moskvi na način koji je Moskva mogla razumeti – moleći za više državnih resursa i pozivajući se na svoju pripisanu etničku zaostalost.
Na trenutak, tokom zime
1935-1936, činilo se da bi romska autonomna oblast mogla preći iz imaginarnog
prostora birokratskog papira i peticija romskih lobista u stvarni prostor
sovjetske teritorije. U januaru 1936. godine, predsednik Sovjeta nacionalnosti
je ushićeno pozdravio sovjetsku budućnost koja uključuje Autonomnu sovjetsku
socijalističku republiku Roma. On je tvrdio da bi ova romske ASSR bila
definitivni odgovor za integraciju romskih nomada u sovjetsku kulturu i
socijalističku ekonomiju.
Međutim, u proleće 1936. godine,
planovi za autonomnu romsku oblast su odbačeni. Zamenjeni su odlukom da se
birokratska energija i resursi usmere ka jačanju i širenju romskih kolektivnih
farmi.
Nacionalna teritorija Roma unutar
Sovjetskog Saveza nastavila je da se ostvaruje u manjim oblicima raštrkanih i
siromašnih kolektivnih farmi.
Sovjetska romska domovina koja nikada nije postojala
Arhivi bivšeg Sovjetskog Saveza
otkrivaju više od samog sna o sovjetskoj romskoj domovini, koji su prihvatili
značajan broj Roma i birokrata tridesetih godina 20. veka. Oni takođe svedoče o
tome zašto je taj san napušten. Sovjetske vlasti su odlučile da bi bilo previše
skupo stvoriti romsku domovinu iz šumskih teritorija sa malim brojem stanovnika
koje nisu bile pogodne za poljoprivredu, kao i za narod koji je smatran – kroz
prizmu štetnih stereotipa – neprikladnim za sedentarni poljoprivredni život.
Takođe je jasno kako su sudbine
Jevreja i Roma konvergirale 1936. godine, što je pomoglo da se uguše planovi za
sovjetsku romsku domovinu. Gotovo čim je stvoren, Birobidžan je bio široko
smatran u sovjetskim birokratskim krugovima kao epski neuspeh postignut po
astronomskoj ceni. Slični stereotipi su takođe povezivali sudbine Jevreja i
Roma. Sovjetski zvaničnici koji su se suočavali sa molbama Roma za sovjetsku
romsku domovinu 1936. godine, bez sumnje su bili poučeni depresivnim, ali
poučnim primerom Birobidžana, grandiozne modernizacijske vizije koja se
rastopila u blatu negostoljubive, iako sovjetske, teritorije.
Rečeno je da malo poznata
istorija sovjetske romske domovine koja nikada nije postojala ima više da nam
ponudi od refleksije o staljinističkim putevima koji nisu odabrani. Sovjetski
zvaničnici su lako mogli odbaciti svoje embrionalne planove za autonomnu romsku
oblast ne samo zato što su Rome zamišljali u stereotipnim terminima koji su se
dobro uklapali u sumornu procenu isplativosti nesrećnog projekta. Oni su takođe
lako mogli odbaciti te planove jer nikada nije bilo pitanje da Romi već imaju
domovinu: sam Sovjetski Savez.
Uz sve svoje neuspehe,
boljševička politika nacionalnosti predstavlja barem na jedan ključan način
dobrodošlu alternativu poznatijim modernim evropskim pristupima romskim
populacijama. U prošlosti i sadašnjosti, Romi širom Evrope su duboko patili od
strane evropskih država koje su želele da ostvare razne rasističke,
isključujuće i/ili genocidne logike. Sovjetski Savez nije samo dobrodošao
građanima Romima u njihovom građanskom uključivanju, već je to i zahtevao.
Istorija Roma u ranom Sovjetskom
Savezu je složena. Ipak, to je pretežno istorija o tome kako je sovjetska
država zahtevala da Romi učestvuju u ekonomskom, društvenom, političkom i
kulturnom životu svoje multietničke socijalističke domovine. Štaviše, to je
istorija o tome kako je sovjetska politika nacionalnosti – uprkos svojim
ograničenjima – pružila Romima okvir kroz koji su mogli da ispune zahteve
sovjetskog građanstva.
Iako je san o sovjetskoj romskoj
domovini bio zatvoren, Sovjetski Savez je insistirao da njegovi romski građani
već imaju domovinu: sam SSSR.
Autor: Brigid O’Keeffe
Preveo: Romska partija rada
No comments:
Post a Comment